Dedicated klantenpanel 2 – Geen nummertjes maar mensen!


Op de manier waarop wij ons klantenpanel beheren, is het voor mij onontkoombaar dat ik de panelleden echt leer kennen. De meesten ken ik bij hun voornaam en soms heb ik ze ‘live’ gezien, of spreek ze via de telefoon. Ze krijgen altijd mail van mij bij vragen of uitnodigingen dus ze kennen mij ook. Ze weten dat ik ALTIJD reageer, binnen 24 uur maar soms ook binnen 24 seconden. Gewoon zodra ik in de gelegenheid ben. Alles mag en kan gevraagd worden en leden weten dat. Misschien moet ik even uitleggen waar mijn insteek hierin vandaan komt…

Sinds ik mijn eerste weekendbaantje had (dat is wel ‘even’ geleden) wist ik dat de omgang met klanten iets bijzonders is. Er brandt een vuurtje in mij wanneer het om klanten gaat: eigenlijk houd ik gewoon van ze. Klantgericht-denken is iets wat ‘in’ je moet zitten… Klantenbinding begint dan ook altijd vanuit eerlijk contact: van mens tot mens. Geen nummertjes maar namen, mensen. Iedereen, Blog 2 dedicated klantenpanel 2niemand uitgezonderd, vindt het prettig om op een zo persoonlijk mogelijke manier benaderd te worden.  En natuurlijk kost dat tijd en energie maar het levert het dubbele op. Helaas zijn we met z’n allen al zo gewend aan standaardmails en andere onpersoonlijke berichtgevingen dat het verrassend is wanneer dit niet gebeurt. Dit geeft ons wel direct een mooie kans om het anders te doen: en dat werkt! Betrokkenheid van onze kant geeft betrokkenheid van de andere kant, zo simpel is het.

Uit interesse neem ik zelf ook deel aan allerlei online onderzoek en panels: gewoon om te vergelijken, te leren of eens een kijkje te nemen in de ‘keuken’ van iemand anders maar ook om mijn visie te delen op wat mij voorgeschoteld wordt. Ik weet nooit wie er achter die panels zitten, blijkbaar ‘iemand’ maar wie is dat dan? Mails die ik stuur worden zelden beantwoord en daar begrijp ik niets van! Zijn wij nu zo ouderwets? Klanten willen geen anonieme figuur, ze willen een aanspreekpunt, iemand die hun situatie kent en weet wat ze nodig hebben. Elk artikel/product/dienst is in principe op ‘iedere hoek van de straat’ te krijgen, dan maakt toch het persoonlijke contact vooral het verschil? Een kwestie van gunnen, kennen en weten. Waarom wordt daar zo weinig tijd en moeite aan besteed? Ik ben blij dat onze opdrachtgever daar anders over denkt en wél het belang ziet van echte, oprechte betrokkenheid en de waarde van de visie van hun klanten.

En dan krijg ik regelmatig mails van panelleden, ex-panelleden die me af en toe nog eens mailen. Wauw, mensen, wauw!


Deel deze informatie op: