Ik wil prettig ouder worden. Hoe dan?


v2

Door extramuralisering, kostenbesparingen en niet in de laatste plaats de participatiesamenleving (zie mijn vorige blog: Wie wil eenzaam ouder worden?) komen nieuwe vormen van wonen onder ouderen op. Wat houdt dat in? En is dat ook mijn voorland? Prettig ouder worden mist nog een gebruiksaanwijzing.

Zelfstandig ouder worden, zelfredzaam zijn: Alleen of met anderen?

De overheid trekt zich terug. Zorgverzekeraars willen dat wij VITAAL ouder worden. Daar moeten we zelf aan werken. Hoe oud moet je zijn om te gaan werken aan VITAAL OUDER worden? Als alleenstaande ouder (niet oudere, maar moeder) ben ik geïnteresseerd in vitaal blijven. Ik sport er lustig op los. Naarmate ik ouder word hoop ik dan ook vitaal te blijven. Maar liever niet alleen. Misschien moet ik gaan denken aan verhuizen. En zoeken naar iets waar ik minder op mijzelf ben aangewezen, zonder verlies van privacy.

Op zoek naar 50+ wonen

Ouderenbonden, de NVM, nieuwe woonvormen en informatie over wat doe je later, noemen mij als vijftiger ‘Oudere’ of ‘Senior’. Oei! En nieuwe vormen van wonen voor ouderen, levensbestendig wonen, zouden voor mij interessant moeten zijn. Oei! Het bange voorgevoel negerend besluit ik mij er in te verdiepen.

Half Nederland lijkt bezig te zijn met vormen van gemeenschappelijk wonen

In de hoop dat nieuwe woonvormen een voor mij interessante plek innemen in de samenleving ga ik op zoek. Wat zijn de alternatieven voor iemand die nog niet in de laatste levensfase zit? Ook al noemen ze vijftigers al ouderen. Misschien word ik blij verrast. Ik voer een kort verkennend onderzoek uit via Google. Zie hieronder hoe actueel dit onderwerp is.

Tabel blog 2 ouderen

Het wonen voor ouderen verandert drastisch: Oudere wil of gaat anders wonen

Het onderwerp wonen voor ouderen blijkt super actueel. Het barst letterlijk van de, meestal particuliere, initiatieven. Met interesse heb ik mij erin verdiept. Alleen zie ik tot nu toe niets wat bij mij past! Ook al zoom ik in op wonen voor 50+. Nog geen 6% gaat over 50-plussers. En dan heb ik het nog niet eens over het grijsgehalte en de behoefte aan hulp binnen de woonvormen die stellen dat de focus ligt op de groep waarin ik val. Werken aan vitaliteit? Anders en zinvol leven? Ik ga verder zoeken.

Maar eerst, ik ben tenslotte marketeer en onderzoeker, de doelgroep ‘Ouderen’ bestaat uit meerdere doelgroepen. Daar zoom ik in mijn volgende blog op in. Suggesties en reacties zijn welkom.

Deel deze informatie op:

    Dedicated Klantenpanel – 1: Mijn plezier aan een dedicated klantenpanel: ik ken ze.


    Wij zijn hier grote fans van klantenpanels: dedicated klantenpanels, wel te verstaan.  Hierbij hanteren we de volgende uitgangspunten:

    1. Een warm welkom
    2. Beloning voor panelleden
    3. Een persoonlijke benadering
    4. Het communiceren van uitkomsten
    5. Na 18 maanden afscheid van zittende panelleden

     

    Om het panel te vullen met kwalitatief goede leden, hebben we een grondig selectieproces bedacht waarmee we filteren of iemand echt ‘adviseur’ wil zijn van onze opdrachtgever. Want zó zien we het: de klant adviseert onze opdrachtgever. Of het nu gaat om een nieuw idee, co-writing, het testen van webteksten, voorwaarden maar ook deelnemen aan F2F-gesprekken. Het maakt niet uit, zolang een panellid maar ‘bevlogen’ is.

     

    Afbeelding blog Ellen

    Wanneer we betrokkenheid vragen moeten we zelf op z’n minst ook betrokken zijn. Dat komt goed uit want wij kennen geen andere manier, willen we ook niet. Vandaar dat wij onze panelleden allemaal – stuk voor stuk – als mensen zien, geen nummers. Wanneer iemand mailt, krijgen ze antwoord van mij: niet vanuit een automatisch mailsysteem.  Ik zie als panelbeheerder, vanaf de aanmelding van de geïnteresseerde, alle namen voorbij komen. Gedurende de 18 maanden dat iemand panellid kan zijn spreek ik panelleden, bel met panelleden, zie regelmatig panelleden: zo kent men mij dus ook. We merken dat het persoonlijke contact toegevoegde waarde heeft: van panellid tot panelbeheerder, van mens tot mens.

    Zoals ik net al schreef: wij zien onze panelleden als adviseurs: dat platform bieden we dan ook. De hoeveelheid informatie die dat oplevert is enorm. Die informatie gebruiken wij om aanbieder en klant dichter bij elkaar te brengen, de organisatie kan natuurlijk goed inspelen op mogelijke hiaten. Het is ook logisch dat er soms afstanden te overbruggen zijn tussen aanbieder en klant: het bedrijf is druk met de eigen materie, juridische haken en ogen etc.

    Om voeling te houden met wat de klant eigenlijk wil én verwacht is het nodig dat de vinger goed aan de pols gehouden wordt. En wat is het leuk dat wij dat mogen doen.  Omdat onze leden weten dat wij klaarstaan voor ze, krijgen we ook informatie zonder dat we er om vragen. Mails met ideeën, zaken waar men tegenaan loopt enz. Wij zetten alle tips en adviezen door en soms gaat dat tot aan de directie…en doet men er ook daadwerkelijk iets mee. Dan heb ik, als panelbeheerder, echt het gevoel dat we zinvol bezig zijn: dat wij samen met de panelleden en de organisatie het verschil kunnen maken. Hoe mooi is dat?!

    Deel deze informatie op:

      Wie wil er eenzaam ouder worden?


      Zelfredzaamheid ouderen

       

      Wie wil eenzaam ouder worden?

      Woonvormen waarin ouderen (lees 65-plussers) zelf regelen dat ze op de één of andere manier samen de laatste levensfase in gaan, komen als langzame paddenstoelen uit de grond. Een alternatief voor alleen wonen en voor het bejaarden- en verzorgingstehuis? En een goed recept tegen eenzaamheid? Ik zet er mijn vraagtekens bij.

       

      Wie wil er eenzaam ouder worden? Niemand

      Met uitzondering van een enkele -geboren- kluizenaar, ben ik nog nooit enthousiaste aanhangers van eenzaam ouder worden tegengekomen. Logisch, want één van de belangrijkste behoeften van mensen, dus ook ouder wordende mensen is sociaal contact.

      Top 4 behoefte bij ouder worden

       

      We moeten straks allemaal zelfstandig leven en zelfredzaam zijn

      Tegenwoordig is zelfstandig wonen, zelfredzaamheid het devies! De oplossing voor mensen met een handicap, langdurig zieken en ouderen!

      Want het leidt tot kostenbesparing. Het geeft een boost aan innovatie (bijv. E-health en robotisering) en wat past het goed in een participatiesamenleving. Lang leve de extramuralisering en lang leve de mantelzorg!

       

      Iedereen die ouder wordt moet zichzelf straks zien te redden

      Het heft in eigen hand nemen leidt tot het zoeken naar woonvormen met, of in de buurt van, andere gelijkgezinden. Even googelen levert op dat er tal van particuliere initiatieven zijn of ontstaan om op een andere manier, met behoud van privacy, samen te wonen én een beetje naar elkaar om te kijken Dat heet nu al ‘goed nabuurschap’. En zo zien vooral de oudere ouderen (65 – 85 jarigen) zich gesteld voor een gezamenlijke taak om samen wonen in zelfstandigheid te realiseren. Een jarenlang ingewikkeld project voor de laatste levensfase.

       

      Hoe ziet dat er straks uit? Grijze flats, wijken en dorpen?

      Leuk om uit te zoeken. Ook voor mijzelf. Eenzaam ouder worden is niets voor mij. Wie heeft er al ideeën over?

      Deel deze informatie op:

        Zorgacademie: Masterclass Markt & Klantonderzoek in 1 dag


        Eerstvolgende Masterclass: 14 april 2016

        Leg in 1 dag de basis voor het zelf opzetten en inzetten van een markt- en klantonderzoek. Zowel als u ervaring heeft in marketing en communicatie als wanneer u (nog) beperkte kennis en ervaring heeft in marketing, communicatie of onderzoek; u kan aan het einde van de dag een onderzoeksbriefing opstellen en onderzoeksvoorstellen beoordelen.

        Markt- en klantinzicht zijn in non profit, cure en care van toenemend belang

        Klantgericht zijn, focus op behoeften, efficiënter en effectiever werken, gerichter communiceren, nieuwe producten en diensten aanbieden; het is aan de orde van de dag in cure & care. Steeds vaker wordt gevraagd naar informatie om klanten (zorgconsumenten) beter te begrijpen en klantgerichter te gaan werken. Heeft u voldoende aan (medisch) effectiviteitsonderzoek zoals CQI/PROM/PREM, een periodiek klanttevredenheidsonderzoek of segmentatieonderzoek op basis van leefstijlen? Of moet u ook ander onderzoek (laten) uitvoeren?

        Deze masterclass leert u hoe u zelf markt- en klantonderzoek kunt opzetten, uitvoeren en rapporteren of hoe u onderzoek kunt laten uitvoeren met behulp van een goede briefing. Onderzoek dat resultaten oplevert waar u en anderen in de organisatie wat aan hebben en mee kunnen. Want goed onderzoek levert een echte bijdrage aan een markt- en klantgerichte zorgorganisatie.

        De Masterclass wordt verzorgd door Irene Grotendorst (CustomerMatch) binnen het programma van de Zorgmarketingacademie.

        NIMA kent deze masterclass 6 SMP PE-punten toe.

        Het betreft een open training. In company al dan niet in combinatie met andere opleidingen binnen de zorgmarketing academie zijn eveneens mogelijk.

        Meer weten?

        Informeer rechtstreeks bij Irene Grotendorst: irene@customermatch.nl of 0622504025

        Deel deze informatie op:

          EIT Health Spark co-creation workshops 25-26th of February 2016


          Surprising and exciting outcome: Need to reactivate ‘old’ insights and start to act on them. (Irene Grotendorst)

           

          Older people (55 years of age and older) are a fast growing group all over Europe. Older people are persons, with different wishes, believes, attitudes, values and opinions. One of the objectives of these workshops was to support a paradigm shift towards more citizen centric processes and so a more personal oriented approach.

          I was invited with Zilveren Kruis as a participant and to present a study of elderly people in which we found different segments with different behaviour and attitudes towards staying healthy and living a meaningful self-reliant life.

          Two days, 19 presentations and six discussions/break outs in a spark workshop setting later, my conclusion is: Great lessons learned.

          A. There is no such thing as ‘elderly people’. They are individuals and at best we can start with acknowledging this, and at least starting to work and address them as different groups.

          B. For many years now we know that people are much quicker at accepting a treatment or adopting a method if these support their feeling that it will be of benefit to them. Everyone, also older people like to live a meaningful life. Many good intentions fail because of neglecting a person’s feelings and needs.

          C. CustomerMatch en EIT HealthDon’t ask- don’t listen – don’t get answers – don’t know. Workers in  cure & care and organizations providing tools and services for older people will be more effective by being a ‘true detective’ of person’s needs.

          D. We need to establish a different, far more personal oriented approach a.s.a.p. Sofirst we have to learn more about the 55+ persons.

          E. We need extensive reach on feelings as a starting point to educate people. Secondly we need professional and educational programs to help understanding and implementing a different persons diversified approach.

          In concept, ideas were developed during the workshops. Programs and projects will be developed by participants (in the following months to be up and running in the next year) to enhance the citizen, older people focussed care in Europe.

          I am glad to be part of this development. Find out more? Keep yourself updated and check out EIT Health on linkedIn or facebook.

          Deel deze informatie op: